Sannhetens øyeblikk

Driftig+salsworkshop.jpg

Å selje idéen sin kan vere skremmande, men eit salskurs kan gi deg sjølvtilliten du treng før eit viktig salsmøte. Det erfarte Kristoffer og Håkon frå Verdas Beste Sommarjobb denne veka her.

Munti Magic går inn i ein spennande periode der kritiske salsmøte står sentralt og vil vere avgjerande for korleis selskapet si framtid vil sjå ut. Som førebuing til salsmøta fekk Kristoffer og Håkon eit salskurs hos Aksello i Florø. Kurset var i regi av Norsk Selgerutvikling v/Atle Jarl Trettevik.

 

ingvild andersen.jpg

 

Ingvild Andersen, redaktøransvarlig i Driftig.no:

"Atle Jarl Trettevik leverte med brennande engasjement ei skreddarsydd seljaropplæring for to unge gründerspirar frå NTNU då dei vann Verdas Beste Sommarjobb 2017. Studentane flytta til Førde sommaren 2017 for å utvikle eigen forretningside. Salskurset med Atle Jarl, sponsa av Aksello, var nøkkelkompetanse vi ønska å gi studentane, som skulle førebu seg til kundemøter. Atle Jarl sin upåklagelege innsats gjer at vi kan tilrå hans salskurs på det varmaste."
 

 

pelagia-1030x579.jpg

 

Arne Olsen, fung. daglig leder Aksello as:

Stadig flere av oss som jobber med næringsutvikling og innovasjonsarbeid, ser tydelig at kunnskaper og ferdigheter på området salgsmetodikk -og teknikk kombinert med presentasjonsteknikk er svært viktig. Kurset med Atle Jarl i «Verdas Beste Sommarjobb» var en bekreftelse på dette. Vi i Aksello ønsker derfor å inkludere mer av dette i vår støtte og utvikling av våre gründere i tiden fremover. Teknologi løser stadig flere utfordringer, men «sannhetens øyeblikk» er svært ofte i møte mellom mennesker.
 

 

 

Norsk Selgerutvikling v/Atle Jarl Trettevik:

Det var et spennende oppdrag å få trene Håkon og Kristoffer i salgsmetodikk - og teknikk. Dette er to motiverte karer som er åpne for å ta i bruk systematisk tenkning og handling når det kommer til salg. Men dessverre er det altfor mange gründere/etablerere som ser på salgsteknikk, presentasjonsteknikk, møtebooking, salgsforberedelser og kundebesøk som skumle greier.
 

Hvorfor er det slik?

Salg er et fagområde som må læres og trenes på, som alle andre fagområder. Dessverre har salg som yrke aldri fått den oppmerksomheten og plassen i det norske utdanningssystemet som det burde ha fått. Da blir det desto viktigere at alle aktører som har ansvar for å hjelpe gründere/etablerere til å realisere sin forretningside, setter dette fagområdet både tidlig og høyt på agendaen.
 

Hva er egentlig salg?

Salg er å dekke behov. Så enkelt, men i vrimmelen av leverandører innenfor nær sagt alle bransjer er det likevel en krevende øvelse å bli et førstevalg. Og i salg er det kun førsteplassen man får betalt for. Da er det en forutsetning å ha basiskunnskap om psykologi, personlighetstyper, behovsanalyser, beslutningsprosesser osv. Og i tillegg være trent for den kreven de oppgaven det er å sette det i system og ut i praktisk handling.
 

Når starter salgsarbeidet?

På det tidspunktet en forretningside er skapt, og den som har ideen bestemmer seg for å realisere den, starter salgsarbeidet. Å presentere og selge sin forretningside med gjennomslagskraft til f.eks. det kommunale næringsapparatet, Innovasjon Norge, investorer, strategiske samarbeidspartnere, til media og ikke minst til potensielle kjøpere av produktet eller tjenesten.

Mange har alt på stell så nær som salgskunnskapene når firmaet er operativt og slaget skal stå. Altså når dommeren har blåst i fløyta og kampen er i gang. Da er det i seineste laget å starte treningsarbeidet.

Alle gründere, uansett forretningside, har som mål å bli en kommersiell aktør som skaper fortjeneste og genererer overskudd. Veien til målet blir alltid kortest når interessen, forståelsen og kunnskapen om salg er på plass.

 

 

 

 

Gasta Design